فلش بک ولکانو

شما اینجا هستید » تهران گاز » جوشکاری و برشکاری » تجهیزات جوش و برش » فلش بک » فلش بک ولکانو

فلش بک ولکانو قطعه ای است که به گونه ای طراحی شده. که از نفوذ و برگشت آتش به تجهیزات بالادست مانند شیلنگ ها، رگلاتور ها سیلندرهای گاز جلوگیری کند. فلاشبک ها دارای یک شیر یک طرفه بدون بازگشت هستند که گاز را به سمت سرپیک هدایت می کند. و در صورت برگشت گاز این قطعه جلوگیری می کند. فلش بک ولکانو یکی از ابزار بسیار مهم و بسیار ضروری در انجام کار جوشکاری می باشد. و حتی می توان گفت جوشکاری بدون استفاده از ابزار فلش بک یا به اصطلاح FBA کاری به شدت خطرناک می باشد. و هیچ جوشکار حرفه ایی چنین کاری را انجام نمی دهد.

فلش بک ولکانو

در سیستم جوشکاری و برشکاری برای ایمنی سیستم از فلش بک ولکانو استفاده می شود. زمانیکه شما شیلنگ را از یک طرف به مانومتر و از طرفی به سرپیک جوش یا برش نصب می کنید. احتمال برگشت گاز به داخل کپسول وجود دارد. یعنی زمانیکه شما گاز را از طریق سر پیک قطع می کنید. امکان برگشت شعله از طریق شیلنگ به داخل کپسول وجود دارد که این امر بسیار خطرناک و قابل انفجار می باشد. در این سیستم فلش بک ولکانو باعث قطع و برنگشتن شعله به داخل کپسول میشود یعنی زمانیکه شما گاز را قطع میکنید. شعله یا جریان گاز از طریق فلش بک ولکانو در خود قطع می کند و نمی گذارد گاز به داخل کپسول کشیده میشود.

فلش بک

انواع فلش بک ولکانو

  • فلاش بک ولکانو دو سره:

این نوع از فلاش بک ها در وسط و یا بین امتداد لوله شیلنگ وصل می شوند و اجازه نمی دهد. که فلاش بک ولکانو از آنجایی که دستگاه وصل شده،به جلو نفوذ کند. و در همان ابتدای شیلنگ و از جایی که فلاش بک دو سره نصب،شده. جلوی فلاش بک را می گیرد،این نوع از فلاش بک ها در بین جوشکاران و حتی تعمیرکاران خودرو اغلب استفاده می شود.

  • فلاش بک ولکانو مانومتری:

این مدل از فلاش بک نیز همان گونه که از نامش پیدا می باشد. بر روی مانومتر نصب می شود و هیچگونه تفاوتی با فلاش بک ولکانو قبلی و حتی فلش بک مدل سوم ندارد. و همان گونه که در بالا گفته شد فلاش بک ها از لحاظ کاربرد هیچگونه تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها تفاوتشان در محل نصب آنها می باشد و این که هر یک مدل از فلاش بک ها بین برخی از عموم مردم استفاده بیشتری دارد نسبت به انواع دیگر و فقط نام و برند این دستگاه ها با یکدیگر متفاوت می باشد.

  • فلاش بک ولکانو سر پیکی:

این نوع از فلاش بک ها ولکانوهم دقیقا بر روی سر پیک نصب می شوند و باز هم از لحاظ کاربردی هیچ تفاوتی با مدل های دیگر ندارند و فقط محل نصب آن و شرکت های سازنده با هم تفاوت دارند. ولکانو ذکر می باشد که با وجود کاربرد یکسان فلاش بک ها ممکن است کیفیت های ساخت آنها با توجه به شرکت سازنده شان متفاوت باشد پس در هنگام خرید حتما به شرکت سازنده و کیفیت فلاش بک دقت نمایید.

فلش-بک

دستگاه بازدارنده فلاش بک ولکانو از چه اجزایی تشکیل شده است؟

در قسمت بالا به توضیح کامل فلاش بک ولکانو و انواع بازدارنده های آن پرداختیم. حال می خواهیم بدانیم یک بازدارنده برگشت شعله از چه اجزایی تشکیل شده،است؟به طور کلی بازدارنده های فلاش بک از اجزای زیادی تشکیل شده،است. ولی ما به معرفی مختصر مهمترین اجزای این دستگاه می پردازیم،

یکی از مهمترین ابزاری که بر روی این دستگاه وجود دارد والو چک می باشد. این قطعه وظیفه این را دارد که مانع از عبور هر نوع شعله و گازی در جهت عکس می شود،این سنسور یک درگاه دارد که در حالت عادی باز می باشد. ولی هر آنگاه متوجه شود نیرویی به داخل شعله نفوذ کرده سریعا بسته،می شود و مانع ورود گاز و فلاش بک می شود.

فلاش- بک

یکی دیگر از مهمترین اجزای فلاش بک ولکانو بازدارنده آتش می باشد. که وظیفه آن اطفاء حریق و کاهش دادن،دمای شعله به پایین تر از دمای استفاده شده،گاز می باشد. که این قطعه هم با این کار جلوی وقوع فلاش بک ولکانو را می گیرد. آخرین قطعه مهمی که می توانم بگویم در یک دستگاه بازدارنده فلاش بک تهیه شده،است. ولوم حساس به فشار گاز می باشد که کاری شبیه به قطع کننده جریان حساس به دما دارد و به وسیله یک فنر باز می باشد. و به محض اینکه متوجه فشار معکوس می شود سریعا بسته،شده و جلوی ورود گاز معکوس را می گیرد.

اجزای بازدارنده ی فلش بک ولکانو

  • والو تست یا چک

این والو برای جلوگیری از گاز در جهت معکوس جریان و جلوگیری از ترکیب گاز های خطرناک استفاده می شود. این والو وقتی گاز در جهت درست عبور می کند. باز است و به محض اینکه جریان معکوس شود بسته،می شود. و اجازه ی عبور نمی دهد البته این والو زمانی که فلش بک به وقوع می پیوندد نمی تواند جلوی آن را بگیرد .

  • بازدارنده شعله

بازدارنده شعله باعث اطفا حریق می شود. بوسیله خنک کردن شعله تا دمای پایین تر از دمای احتراق گاز یا مخلوط گاز ، از فلش بک جلوگیری می کند. گاز می تواند درون فیلتر بازدارنده جاری شود اما کنترل دمای مناسب عنصر فیلتر باعث اطفا حریق می شود .  

تاریخ : اسفند 13, 1401 دسته بندی : فلش بک برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

...
۷ شهریور ۰۱

فلش بک

فلش بک برای حفظ ایمنی در جلوگیری از آتش سوزی ...

بیشتر بخوانید
۲ اردیبهشت ۹۹

فلش بک شیر یکطرفه جلوگیری از برگشت آتش به کپسول

فلش بک شیر یکطرفه جلوگیری از برگشت آتش به کپسول ...

بیشتر بخوانید
۲۳ دی ۹۹

فلش بک کاسولد ترک Kasweld

تهران گاز وارد کننده شیر یکطرفه kasweld از کشور ترکیه ...

بیشتر بخوانید
۲۷ شهریور ۰۰

فلش بک ایرانی

تهران گاز در راستای فروش تجهیزات ایمنی در هوا گاز ...

بیشتر بخوانید