استفاده از so2

شما اینجا هستید » تهران گاز » جوشکاری و برشکاری » گاز » گاز so2 » استفاده از so2 در شراب سازی – سردخانه – ماده سفید کننده – مواد غذایی – موارد ایمنی – آزمایشگاه

رومی ها از دی اکسید گوگرد در شراب سازی استفاده می کردند. استفاده از so2 در شراب سازی زیرا دریافتند که لیوان شراب خالی بوی تازه ای در سوزاندن شمع های گوگرد داخل شیشه بو می دهد. فرمول شیمیایی این ترکیب SO2 است. این ماده در غلظت های کمی در جو زمین وجود دارد اما این سومین گاز قابل توجه در جو زهره است. در صورت فوران های آتشفشانی و پساب های رها شده از صنایع یافت می شود.

دی اکسید گوگرد دارای ترکیب شیمیایی SO2 است و معمولاً به آن اسید گوگرد آنهیدرید ، انیدرید گوگرد یا اکسید گوگرد نیز گفته می شود.

شما در این مطلب میخوانید.

ساختار دی اکسید گوگرد

این ترکیب یک مولکول خم شده است و ترتیب پیوند آن 1.5 است. ساختار رزونانس را می توان با استفاده از تئوری پیوند ظرفیتی با استفاده از مدارهای s و p توصیف کرد.
تهیه دی اکسید گوگرد

کپسول so2
  1. در آزمایشگاه ، دی اکسید گوگرد با واکنش سولفیت فلزی یا بیسولفیت فلزی با اسید رقیق تهیه می شود. به عنوان مثال ، یک واکنش بین اسید سولفوریک رقیق و سولفیت سدیم منجر به تشکیل SO2 خواهد شد. Na2SO3 + H2SO4 → Na2SO4 + H2O + SO2
  2. از نظر تجاری آن را به عنوان محصول فرعی ریخته شده از جوشاندن سنگ معدن سولفید بدست می آورند. گاز بدست آمده خشک ، مایع شده و سپس در سیلندرهای فولادی ذخیره می شود.

4FeS2 + 11 O2 (g) g 2Fe2O3 (s) + 8SO2 (g)

خواص دی اکسید گوگرد

این گاز بی رنگ و بوی تخم مرغ فاسد است. در آب بسیار محلول است.
به راحتی مایع می شود.

SO2 در آب حل می شود و اسید سولفوریک تشکیل می دهد که به دلیل آن خاصیت اسیدی دارد.
H2O + SO2 → H2SO3

نه از احتراق پشتیبانی می کند و نه قابل احتراق است.
SO2 یک ماده اکسید کننده قوی است.
2H2S + SO2 → 3S + 2H2O

همچنین به عنوان یک عامل کاهش دهنده عمل می کند.
SO2 + 2H2O → H2SO4 + 2H

موارد استفاده از so2

  • در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده مواد غذایی.
  • به عنوان ماده سفید کننده برای از بین بردن کلر اضافی و به عنوان ضد عفونی کننده عمل می کند.
  • در گیاهان سردخانه به عنوان مبرد عمل می کند.
  • از آن به عنوان معرف و حلال در آزمایشگاه استفاده می شود.
  • اقدامات ایمنی در برابر دی اکسید گوگرد باید انجام شود زیرا استنشاق این گاز باعث ایجاد مشکلات جدی سلامتی مانند مرگ زودرس و مشکلات تنفسی می شود.

سوالات متداول

آیا دی اکسید گوگرد ترکیبی است؟

دی اکسید گوگرد ، (SO2) ، ماده معدنی ، یک گاز سمی ، غلیظ و بی رنگ است. در مراحل میانی تولید اسید سولفوریک ، در مقادیر زیادی تولید می شود. دی اکسید گوگرد بوی تند و ناخوشایندی دارد که شبیه به رایحه کبریتی است که به تازگی زده شده است.

دی اکسید گوگرد چگونه تشکیل می شود؟

دی اکسید گوگرد ، SO2 ، یک گاز یا مایع بی رنگ است که بوی قوی و بو دارد. از سوختن سوخت های فسیلی (زغال سنگ و روغن) و ذوب سنگ های معدنی حاوی گوگرد (آلومینیوم ، مس ، روی ، سرب و آهن) حاصل می شود. دی اکسید گوگرد به سرعت حل می شود تا اسید سولفوریک در آب تشکیل شود.

آیا دی اکسید گوگرد یک اسید است؟

دی اکسید گوگرد یک گاز اسیدی است و با اضافه کردن آب و چند قطره نشانگر جهانی به یک مخزن گازی به راحتی قابل اثبات است. اسید حاصل اسید سولفوریک (H2SO3) است که ضعیف اسید دی بیازیک است.

دی اکسید گوگرد چگونه باران اسیدی را تشکیل می دهد؟

باران اسیدی وقتی بوسیله دی اکسید گوگرد (SO2) و اکسیدهای ازت (NOX) در جو بوجود آمده و توسط جریانهای بادی و هوایی انجام می شود. SO2 و NOX نسبت به تشکیل اسیدهای گوگرد و نیتریک با آب ، اکسیژن و سایر مواد شیمیایی واکنش نشان می دهند. آنها سپس قبل از ریختن روی میز ، با آب و مواد دیگر ترکیب می شوند.

pH دی اکسید گوگرد چقدر است؟

در آبهایی که اسیدیته بالایی دارند کمتر به دی اکسید گوگرد نیاز است ، به عنوان مثال 15 میلی گرم لیتر-1 با دی اکسید گوگرد آزاد در pH 3.0 دارای اثر ضد میکروبی مشابه 150 میلی گرم در لیتر در pH 4.0 در pH 4.0 درصد سولفیت ، بیسولفیت و دی اکسید گوگرد مولکولی در آب است. محلول به عنوان تابعی از pH.

تاریخ : تیر 3, 1399 دسته بندی : گاز so2 برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

...
۱۸ اردیبهشت ۹۹

کپسول دی اکسید گوگرد

برای جابجا کردن هر گازی نیاز به مخازنی می باشد ...

بیشتر بخوانید
۳۰ اردیبهشت ۹۹

گاز تولید شده از پالایشگاه

پالایشگاه ها مراکز تولید آلودگی و گازهای سمی هستند. گاز ...

بیشتر بخوانید
۱۹ خرداد ۹۸

گاز so2

گاز so2 یا گاز دی اکسید گوگرد دارای بوی تند ...

بیشتر بخوانید